Elinvoimajohtajan vierailu

8.11.2021

Heti tuli käyttöön! Näillä portailla otetaan vielä varmasti monet kuvat. Tässä torppakylän väkeä ja Pälkäneen elinvoimajohtaja Sirkku Mäkelä

Pälkäne sai elokuun alussa uuden elinvoimajohtajan Sirkku Mäkelän, ja nyt oli korkea aika saada hänet pitäjän itäosiin tutustumaan aktiivisen Rautajärven meininkiin. Täysin tuntematon Pälkäneen itäpääty ei ole, sillä Sirkun aiemmat työtehtävät MTK.ssa ovat kuljettaneet muun muassa Sarkasten tilalle.

Talvisen kaunis päivä työmaalla.

Pitkän iltapäivän ohjelmaan Rautajärvellä kuului koulun muutokseen perehtyminen, kylän nykytilanteen  ja tulevaisuuden hahmottelu herkullista Elotähkän lounasta ja Torppakylän työmaahan tutustumista unohtamatta. Keskustelu kävi kuumana, miten kunta voisi avittaa torppakylän rakentamista ja kyläkaavan tonttiensa markkinointia. Koulun kohdalla kävimme läpi kokeiluajan reunaehtoja. Rautajärven seudun kylän on ikään kuin vuokralaisen asemassa maksamatta vuokraa. Kahden vuoden kehittämisen aikana kunta muun muassa auraa pihaa vanhaan malliin, maksaa talon sähköt, vedet ja lämmöt mutta ei nettiä.  Yhdessä selvittelemme, mitä koulun kiinteistön käyttökulut konkreettisesti ovat. Ja koitamme keksiä, millä rahalla sen netin hankimme taloon nyt kun Elisa purki vuokralaitteet.

Monta tekijää tänäänkin työmaalla, kun alapohjaa valmistellaan eristämistä varten. Nikkasen Ari laittaa putkia ja tyypilliset epäillyt eli Jukka ja Pauli valmistelevat seiniä. Ensimmäinen ulko-ovikin oli saatu paikoilleen.

Työmaavierailun yhteydessä nähtiin, miten työ etenee käytännössä paikallisin voimin. Putkiasennukset olivat alapohjassa kovassa vauhdissa ja puhallusvilla on tulossa ylihuomenna. Elinkeinojohtaja Sirkulla olikin omakohtaisia kokemuksia tämän tyyppisestä työmaasta ja esimerkiksi vaikeuksista saada painovoimaisen ilmanvaihto hyväksyttyä taloon. Maalaisjärkeviä rakentamisen aikoja odotellessa.

Onteloa piisaa ekovillan puhaltajalle keskiviikoksi. Matala on tämä ikkunan alla verrattuna koko seinän mittaisiin.