Menetyksestä menestykseen Rautajärven koulu

5.5.2022

Rautajärven seudun Kylät Oy sai Maaseudun kehittämisrahasto Pirkan Helmestä myönteisen päätöksen hankkeelle menetyksestä menetykseen Rautajärven koulu. Huhtikuussa 2022 hankkeelle saatiin lopullinen rahoituspäätös ELYstä. Hanke on Rautajärven koulun jatkokäyttöä koskeva selvitys- ja suunnittelutyö. Tavoitteena on selvittää miten keskeisellä paikalla sijaitsevat tilat saataisiin sellaiseen käyttöön, joka toisi kylälle uutta toimintaa, hyödyttäisi yhteisöä parhaalla tavalla ja lisäisi kylän vetovoimaisuutta taloudellisesti kestävällä tavalla. Hankkeen avulla halutaan etsiä jo valmiita ja käyttökelpoisia ratkaisuja ja toimintamalleja kyläverkostojen kautta ja selvittää voitaisiinko niitä soveltaa Rautajärvellä. Hankkeen avulla halutaan selvittää miten saataisiin uusia tulijoita, löytää uusia näkökulmia ja etsiä innovatiivisia ratkaisuja tilojen käytölle. Hanketyöntekijänä aloitti toukokuusta 2022 alkaen Lilli Merinen.

Olen Lilli Merinen, kotoisin Lahdesta ja asunut pian neljä vuotta Rautajärvellä. Olen valmistunut liikunnanohjaajaksi (AMK) ja valmennan yritykseni LiMe Liikunnan kautta vikellyksessä sekä ohjaan lisäksi jumppia. Olen ollut mukana vapaaehtoisena Suomen Ratsastajainliiton Nuoret Päättäjät ryhmässä, Suomen Valmentajien Nuorten valmentajien tiimissä sekä Vaulting Club Finlandin puheenjohtajana. Olen ollut aiemmin hakemassa ja toteuttamassa hankkeita liikunnan parissa. Innolla lähdin mukaan nyt erilaiseen hankkeeseen. Nyt heti töiden alettua on ollut mielenkiintoista tutustua muihin vanhoihin kyläkouluihin ja millaista toimintaa niissä pyörii. Toivon, että yhdessä löydämme ratkaisut, joilla Rautajärven koulu saa uusia käyttötarkoituksia ja elävöittää kylän toimintaa. Millaista toimintaa tai millaisia palveluita sinä haluaisit kylälle? Kutsun kaikki asukkaat ja kesäasukkaat mukaan kehittämään toimintaa, kokoonnumme kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona klo 17.30 Rautajärven koululla. Tervetuloa mukaan!

-Lilli

limeliikunta@gmail.com