Kylän ladut - torpalta torpalle suksin niin kuin vanhaan aikaan

3.2.2022

Liki 11 km hyvää perinteisen latua vaihtelevan kumpuilevissa peltomaisemissa.

Tämän vuoden kylän latujen idea on kiertää lähialueita siten, että mahdollisimman monella kyläläisellä on mahdollisuus lähteä latuhöylällä tehdylle ladulle oman talon nurkalta. Kyläläisten omia "liittymiä" näkyykin siellä täällä. On se omalla tavallaan luksusta, että liikkumaan mennäkseen ei tarvitse autoa vaan lähteä voi kotipihasta suksin tai laittaa luistimet olalle ja käppäillä luistinkopille kylän kaukalolle. Sekin on ollut kylällä hyvässä iskussa liki ensimmäisen adventin joulumarkkinoista saakka.

Kimpsun aukkeella kohti kylää mennessä. Vieressä on kylä hirsitalotalkoiden voimannäyte eli 1929-1932 talkoilla rakennettu työväentalo. Tämä on Inkinjoen kierroksen varrella eli jokilaaksossa kiertävällä latulenkillä.

Reitillä on tunnelia ja siltoja, laavu, kota ja tietty Kukkian Kukkenheimi eli jääveistospuisto napakelkkoineen ja liukumäkineen. Latu kulkee myös ravintola EloTähkän takaa, joten sukset voi laittaa seinustalle ja piipahtaa vaikka pitsalla tai kahvilla. On kuin vanhaan hyvään aikaan, kun suksin kuljettiin kylälle ja sukset jätettiin jalasta koulun tai kaupan seinälle nojaamaan koulupäivän tai asioilla piipahtamisen ajaksi. Ladut itsessään on tietty vähän toista sorttia kuin silloin. Kyllä meidän kelpaa!

Tämä on rakenettu 1975 jotta tien varressa olevasta navetasta saattoi kuljettaa lehmät toiselle puolen kantatietä. Nyt sitä käyttää lähinnä luonnoneläimet ja hiihtäjät. Hyvin mahtuu moottorikelkka läpi.
Tiuhaan kuusikkoon saatiin vihdoin lunta riittävästi. Vuohiniemen neljän kilometrin lenkillä tämä maisema.